Olympic values and Youth Olympic Games: a review study of scientific publications

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Ana Gabriela Alves Medeiros
https://orcid.org/0000-0002-9257-1788
Rui Proença Garcia
Doiara Silva dos Santos
https://orcid.org/0000-0002-4718-7226
Jéssica Aline Silva Valente

Abstract

This study aims to present scientific productions that address the theme of the values of Olympism in the Youth Olympic Games. Therefore, a search was performed in the following databases: EBSCO, SportDiscus, Scopus, Web of Science, SciELO and Journal’s Portal CAPES/MEC, and five papers were selected for analysis. Given the recent history of Youth Olympic Games, the scarcity of studies in the area is understandable, especially regard to the axiological dimension of the event. However, the articles presented a methodological diversity, which allowed to identify relevant data about Olympic values in the Youth Olympic Games. It was found from the analyzed articles that, in general, the Games enable the knowledge and experience of Olympism, namely through the two supportive programs: Sports Programme and the Education and Culture Programme. Nevertheless, there is a lag in the spread of values out of Olympic schedule.

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Author Biographies

Ana Gabriela Alves Medeiros, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC-BA). Membro do Grupo de Pesquisa em Práticas Pedagógicas em Educação Física Escolar e Esporte (GPEFE/UESC) e do Grupo de Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer (AGENTE/UNEB). Pós-graduada em Gestão Esportiva. Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutoranda em Ciências do Desporto na Universidade do Porto - Portugal. Professora Auxiliar da Universidade do Estado da Bahia (UNEB - Campus XII). Contato: gabimedeirosef@gmail.com

Rui Proença Garcia, Faculdade de Desporto - Universidade do Porto

Professor Catedrático da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto.

Doiara Silva dos Santos, Departamento de Educação Física - Universidade Federal de Viçosa

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus-BA, 2008. Mestre em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), 2011. Doutora em Educação Física, University of Western Ontario (UWO), London, Canadá (2012-2015). Atuou no quadro efetivo das seguintes instituições de ensino: Professora Auxiliar da Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Educação (2013.2 e 2014.1); Professora Assistente da Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação Física, Campus Avançado de Governador Valadares, Minas Gerais (2014-2016); Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Itapetinga (2016-2017). Foi professora Substituta da Universidade Federal do Espírito Santo (2011). Foi bolsista pelo governo canadense no programa Emerging Leaders of America (ELAP), 2010. Participante do 18º Simpósio de Estudos Olímpicos na Academia Olímpica Internacional, Olímpia, Grécia (2011). Temas de interesse: História da Educação Física e do Esporte; Sociologia do esporte; Megaeventos esportivos; Estudos Olímpicos, Esporte e Mídia; Esporte educacional

Jéssica Aline Silva Valente, Departamento de Educação Física - Universidade Federal de Viçosa

Graduanda em Educação Física da Universidade Federal de Viçosa. Bolsista pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica, financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG) de 2018 a 2019. Atualmente, é integrante do Láboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Escola e Sociedade (LEPEFES). Temas de Interesse: Prática Pedagógica em Educação Física, História da Educação Física, Eventos Esportivos.

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