Stages of development of a measure in olympic and humanitarian values (EEVO) in education

Main Article Content

Maria Alice Zimmermann
http://orcid.org/0000-0002-6850-3689
Ivan Santana Rabelo
http://orcid.org/0000-0003-1344-4113
Katia Rubio
http://orcid.org/0000-0002-5632-6494

Abstract

Considering the advantages deriving from sports practice for the development of individual and social values, it is necessary to construct and adapt instruments capable of evaluating the relationship of sport and education, as well as Olympic and humanitarian values, as proposed in these studies. The objective of this article is to present the steps of the construction of the Olympic Education and Values ??Scale (EEVO), highlighting the studies carried out to estimate the evidences of validity of the internal structure, comparison between groups and precision studies. The results of these studies corroborated an internal structure composed of three factors, interpreted as Respect, Excellence and Friendship. The factors presented indices classified as adequate in the presented studies. It is concluded that the EEVO presents satisfactory psychometric qualities, so far, for the measurement of the Olympic and humanitarian values ??proposed by the measure.

Article Details

Section
Original Article
Author Biographies

Maria Alice Zimmermann, Escola de Educação da Universidade de São Paulo - FE/USP

Graduada em Educação Física pela Faculdade de Educação Física de Santo André. Mestre na área de Estudos Socioculturais e Comportamentais da Educação Física e Esporte pela Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo (USP). Membro do Grupo de Estudos Olímpicos (GEO) do Centro de Estudos Socioculturais do Movimento Humano (CESC) da Universidade de São Paulo (USP). Diretora da Divisão Esportes, Corpo e Movimento da Secretaria de Educação do Município de São Paulo. Atua principalmente nos seguintes temas: Valores Olímpicos, Esporte Escolar.

Ivan Santana Rabelo, Escola de Educação Física e Esportes da Universidade de São Paulo - EEFE/USP

Psicólogo, Doutor em Ciências pela Universidade de São Paulo. Mestre em Psicologia pela Universidade São Francisco. Cursando estágio pós-doutoral junto ao Grupo de Estudo Olímpicos do Centro de Estudos Socioculturais do Movimento Humano da Escola de Educação Física e Esportes (USP). Autor de testes psicológicos. Atua com pesquisas de construção e adaptação de testes, escalas e outras medidas psicológicas.

Katia Rubio, Escola de Educação da Universidade de São Paulo - FE/USP

Professora associada da Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo (USP). Bacharel em Jornalismo pela Faculdade de Comunicação Social Cásper Líbero, Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Educação Física pela Universidade de São Paulo e Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Pós-doutorada em Psicologia Social na Universidade Autônoma de Barcelona. É membro da Academia Olímpica Brasileira.