Between games, experiences and values: reports of those who understand that it will never be only a game

Main Article Content

Andreza Rodrigues Marreiros de Sousa

Abstract

Sport in its various facets is arguably one of the phenomena of transformation. When inserted in the school context, there are those who defend it tooth and nail and there are those who keep a foot in the back. One way to better understand the importance of this phenomenon in the school context and the influence of sports competition for students, is to stop to listen to the subjects in question. Therefore, the objective of this article is to bring reports of adolescents who have experienced school sports in its competitive aspect. In addition to learning technical gestures, in their speeches, the absorption of the underlying values in sports practice is observed. Thus emphasizing the idea that it will never be just a game.


References


1 Freire JB. Educação Física escolar, celeiro de atletas olímpicos: o infalível método de detecção e desenvolvimento de talentos esportivos. In: Remonte JG, Polito LFT. Educação física escolar e esporte de alto rendimento: dá jogo? Várzea Paulista, SP: Fontoura; 2018.


2 Remonte JG. Esporte de rendimento x Educação Física escolar: dá jogo? In: Remonte JG, Polito LFT. Educação física escolar e esporte de alto rendimento: dá jogo? Várzea Paulista, SP: Fontoura; 2018.


3 Zimmermann, MA. O professor inesquecível nas narrativas de atletas olímpicos brasileiros [dissertação]. São Paulo: Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo; 2019.


4 Perez CR, Zimmermann MA. Educação Olímpica e a Base Nacional Comum Curricular: uma aproximação entre esporte e educação. Olimpianos - Journal of Olympic Studies. 2018; 2(3): 555-568.


5 Zimmermann, MA. Quando e onde se forma a experiência olímpica do atleta. Revista USP 2016; 110: 79-84.


6 Quintilio NK, Marconi JR, Rabelo IS. Escala de Educação e Valores Olímpicos (EEVO-15): O desafio de mensurar valores humanos na prática educativa. Olimpianos – Journal of Olympic Studies. 2018; 2(3): 510-527.


7 Binder DL. Olympic values education: evolution of a pedagogy. Educational Review. 2012; 64(3): 275-302.


8 Perez CR, Rubio K. The understanding of olympic values by brazilian olympic athetes. International Journal of Humanities Social Sciences and Education. 2014; 1(12): 37-43.


9 Bento JO. Do desporto: Necessidade de recordar e avivar seu legado. Olimpianos – Journal of Olympic Studies. 2019; 3: 1-26.


10 Abbagnano N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes; 2007.


11 Zimmermann MA. Educação no Esporte. A jornada das Olimpíadas Estudantis. In: Rubio K. Preservação da Memória - A responsabilidade social dos Jogos Olímpicos. São Paulo: Keops; 2014.


12 Rubio K. Não é só quem sobre no pódio que merece ser chamado de herói. Folha de São Paulo, 2019 [citado em 04 fev. 2020]. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/colunas/katia-rubio/2019/09/nao-e-so-quem-sobe-no-podio-que-merece-ser-chamado-de-heroi.shtml?origin=folha#. 


13 Sawitzki RL. Esporte escolar: Aspectos pedagógicos e de formação humana. São Leopoldo, RS: UNISINOS; 2007.


14 Rubio K. Esporte na escola faz parte da educação com E maiúsculo. Folha de São Paulo, 2019 [citado 20 jan. 2020] Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/colunas/katia-rubio/2019/11/esporte-na-escola-faz-parte-da-educacao-com-e-maiusculo.shtml.

Article Details

Section
Original Article